Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

fredag 11 mars 2011

Yogabröd och fredagsmys

Hej bloggisar!
Hoppas allt är bra.
Jag vet att vi svenskar tokpratar om vädret men dagens....... vad säger ni?
Här i Skåne har det verkligen varit skiftande.
Sol, blåst, mulet, snöfall, sol, hagelskurar, regn, blåst och nu sol igen. April väder redan i början av mars.



En bukett tulpaner står och sprider helgmys på köksbordet. Tulpaner tröttnar jag aldrig på. Tänk om ett tag kan vi njuta av dem även i trädgårdarna.



Äntligen har jag skrivit i hop receptet på yogabullarna. F-låt att det dröjt men jag ville få med bilderna och tiden.......ja ni vet.
Enkelt och gott bröd i allafall.

Jag gör dubbel sats, lagom till en braspanna.

25g jäst
5dl ljummet vatten
1msk honung
1tsk salt
3 1/2 dl havregryn
3/4 dl krossade linfrön
4 1/2 dl vetemjöl
olja jag använder olivolja med basilika smak

Blanda alla ingredienser till en lös deg.
Låt jäsa 40-50 min
Olja en plåt, häll ut degen, platta till lite
Strö över havregryn och solrosfrön
Grädda 30 min i 175 gr varm ugn.
Skär i rutor :)

Bred på smör och njut tillsammans med en varm kopp te.



Vill även passa på att visa min favorit olja.
Olivera basil
Mycket smakrik olivolja. Passar bra till grillat, i pastan och till stekt kycklingfile.
Jag har även Olivera lemon som är en höjdare i salladen.
Dessutom är de fina att titta på.

Nu väntar långrunda med hundis och i kväll, ja efter all handbollskörning blir det soffhäng och finalen i på spåret.
Ha det bäst!

3 kommentarer:

  1. Den olivoljan låter god. -Är det Willys?
    Ha en skön kväll framför "på påret"
    Exakt samma tänkte jag ägna mig åt - får se om man klarar några frågar. Händer det blir jag lika glad varje gång. Ja, man är glad för det lilla nuförtiden he, he!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Aprilväder redan i mars är kanske något vi alla ska se som positivt :-)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Vädret var verkligen varierande i går!
    Så duktig du varit och bakat! Ser riktigt gott ut!
    Ha en mysig lördag!
    kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina