Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

tisdag 13 november 2012

Djupa tankar!



Hej min vän!
När det är lördag kväll tittar vi gärna på
 "så mycket bättre"
Det är lagom underhållning, man inte behöver sitta tyst utan kan föra ett samtal under tiden vilket jag gärna gör.

Denna helg handlade det om Miss Li och det var bra, men det är programmet innan dess som fått mig att öppna den där dörren till de djupa tankarnas rum.

Magnus Uggla sjöng Olle Ljungströms 
Jag och min Far och hans tolkning satt som klister på en handboll.
Jag har "nynnat" på den, analyserat den 
och vänt och vridit på mina tankar. 
Hela texten stämde inte in på vår relation men den gav mig ändå kalla kårar och gåshud.

Har du inte hört den eller vill höra den igen. 

Min Far och jag står varandra väldigt nära. 
Han är den bästa
jag står inte ut med tanken att han inte alltid ska finnas hos oss. 
Jag har så mycket kvar att lära, 
så mycket kvar att visa, 
så mycket kvar att njuta av tillsammans med honom.

Jag är vuxen, 
jag vet att livet inte är oändligt.
jag vet att vi inte får eller kan bestämma om och hur och när.
Men jag vill ändå inte.

Detta är ett ämne som det är svårt att tala om. 
Jag berättar för min far att jag älskar honom. 
Han trivs och umgås mycket med sina barnbarn.
Han finns alltid till hands,
ändå är det svårt, svårt att våga vara djup, våga tala om det oundvikliga
våga berätta med ord att han är det bästa,
att jag är han.
Att jag tänker som honom, 
att jag ser honom i mig själv och i mina barn.

Förra sommaren gjorde vi en stadsvandring i Lunds innerstad. 
Jag hade kameran med mig och Far berättade om sin uppväxt.
Om de där spännande platserna och om de roliga människorna som stått honom nära.
Vi kikade in på gamla bakgårdar,
kikade in genom fönster,
skrattade åt galenskap han hade gjort,
 han delade med sig av sin barndomsskatt på ett underbart sätt.

Detta möte och många andra finns där i mina djupa tankars rum.
Jag njuter och begrundar men, 
det räcker inte, jag är inte färdig.

Kram Kristina

7 kommentarer:

  1. Så fint med en sån relation med sin far!
    Och vad fint att du skriver om det.

    Det är just det där med att tala om att man älskar när människorna fortfarande är vid ens sida.
    Så viktigt!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Hej kära Kristina! Precis som dig, står min pappa mig väldigt nära. Efter Magnus Ugglas tolkning har min relation till honom fått ord och melodi. Jag tänker precis som dig om ett omöjligt liv utan honom, men samtidigt vet jag ju att jag är han.....spooky.....Visst är det härligt med föräldrar som man tycker så mycket om. Jag är övertygad om att vi båda jobbar hårt på att våra söner ska känna samma ömhet för oss - nu och senare i livet! Kram till dig

    SvaraRadera
  3. Gör det, säg det till honom så ofta du kan, så länge du kan. Ens halva kropp försvinner på något sätt när en förälder dör... och då vill man verkligen inte ångra "det man aldrig sa".

    Jag berättade och det är jag glad för idag när min pappa inte finns vid min sida längre.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så kloka och Sanna ord ! Det gäller att ta vara på tiden som vi har tillsammans här på jorden !

    SvaraRadera
  5. Fina Syster visst är han bäst våran Far!!!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina, fina ord du har skrivit! Se till att han läser dem!

    SvaraRadera
  7. Sådär känner jag för min Far också... Och att veta att han är sjuk och att hans tid är ännu mer räknad än andras i hans ålder gör att det känns lite extra tungt. Jag har svårt att acceptera faktum, vill inte. Tack för dina fina ord! Kram.

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina