Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

onsdag 1 februari 2012

Hittade en kul grej

hos Emilie och sedan även på några andra ställen. Jag hänger på men visar först en vacker bild från vår lilla vik. Den har några år på nacken men jag blir så sugen på att snöra på mig skrillorna och dra ut på sjön.


I kväll har jag befunnit mig i kemins värld. Storebror ska ha kemiprov på fredag och jag har agerat förhörare. Kemi var inte ett av mina starkare ämnen i skolan. Intresset var väldigt lågt och läraren.......... Storebror gillar kemi och ögonen lyser när han berättar om olika lösningar som blandas samman och hälls i provrör. Det är en fröjd att lyssna på honom och jag har faktiskt lärt mig en del.

Nu åter till Emilies grej.
För tio år sedan var jag nybliven två barns mor. Lillebror var fem månader och jag njöt av att vara hemma hela dagarna med mina pojkar. Storebror och jag bakade, pysslade, läste böcker och njöt av att ta dagen som den kom. Lillebror hängde med på våra upptåg, vi var ofta i skogen och på bibliotekets sagostund. Jag är så glad att jag valde att ha storebror hemma med oss. Vi bodde där vi bor nu och höll på att bygga om huset lite för att få ett badrum till och en större groventre. Hela området där vi bor förändrades från att ha varit landsbyggd med åkrar kring vårt hus till fler och fler bostäder. Jag lusläste allt om mat, drack te och umgicks med likasinnade. Jag simmade på fredagskvällarna och kom hem till dukat bord och sovande bebis. Mammalyx på hög nivå :) Jag hade oftast långa naglar och djup rött läppstift.

För fem år sedan fanns det också en bebis i min värld. Min syster hade hunnit bli två barns mamma och jag moster till två fina flickor. Stora prinsessan var drygt två och lilla loppan två månader. Helt plötsligt var mina barn stora och jag besatt en massa kunskap som min fina syster ville ta del av. Jag arbetade på en förskola här i byn tillsammans med helt underbara kollegor. Jag trivdes jätte bra men ville komma vidare. Jag sökte en tjänst i en f-klass och våren handlade mycket om det, ansökning, besked, planering inför hösten mm. Dessutom blev vi med hundvalp. Jag var en flitig stavgångare och lyssnade på många ljudböcker under mina promenader. Vi var i full gång med renoveringen av vårt paradis i Dalsland. Funderade i mellan åt på vad vi gett oss in på men kämpade vidare. Årets skidresa gick till Trysil och båda barnen for ner för backarna. Vi drack varm choklad med Xante och åt lunch utomhus i solen en hel vecka.

För ett år sedan hade jag dille på att virka. Jag fotograferade massor och doppade ballerina kladdkaka i te om kvällarna. Det var massor av snö, vi gick långa promenader åkte pulka med barnen. Jag hade en kris och fick upp ögonen för hur viktigt det är att ta hand om sig själv. Jag läste mycket om mindfullnes och började med avslappning.

Nu det är hemskt kallt ute. Vi eldar vi spisen och myser framför tv:n eller vid köksbordet om kvällarna. Båda pojkarna delar friskt med sig om sina tankar om livet. Vi har härliga samtal och jag njuter av att vara mamma till stora barn. Jag fotograferar mycket och snart börjar fortsättningskursen. Jag försöker ta hand om mig själv samtidigt som jag hönsar för barn och make. Jag läser mycket, lagar god mat på helgen och promenerar, fast för sällan. Livet är bra härligt och det känns så skönt att skriva det. Att mena det och att känna så.

Sov gott! Kram Kristina

6 kommentarer:

  1. Härlig bild! Trots att jag inte är förtjust i vintern något nämnvärt...
    men som du skriver, lite sugen blir man ändå...

    Ha en fin torsdag!
    Helen.HUSnrNIO

    SvaraRadera
  2. Härligt att följa din resa! Det där måste jag också göra... Tack för tipset! :) Och du, spark! Det har jag inte åkt på många, många år. Jag kommer ihåg när min kompis körde helt galet nerför backen utanför hennes hus med mig sittande på sitsen. Att vi överlevde!! Dessutom gjorde vi det om och om igen. Haha. Kram.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig glädjespruta du var idag - allting i positiv anda.
    Själv tär kylan på mig och jag längtar så efter värme och sol som kan mjuka upp mina tankar.

    Kramar till dig fina Kristina

    SvaraRadera
  4. Kristina, vilket jättefint inlägg. Så bra du har det och så klokt att känna tacksamhet, och att du njuter.

    Ha en fin fredag

    SvaraRadera
  5. Hej fina vän!
    I natt kom snön till Stavanger och vi vaknade till ett vitt vinterland.

    Hälsa fina familjen!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilket fint inlägg! Blev lite berörd av det...........

    Ha en härlig helg!

    Eva-Lis & Zaga

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina