Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

onsdag 7 september 2011

Festbröd med ajvar och oliver, getostpaj och kvällsplaner.

Hej vänner! hoppas ni har det bra denna andra onsdag i september. Hur ser helgplanerna ut, börjar de ta form eller väntar du och ser vad som händer? Jag är förkyld och gnällig så helgen känns långt borta,.......


Minns du brödet jag skrev om då vi firade svärfar. Det har blivit ett par stycken kan jag säga. Visst är det väl kul när gäster blir så överförtjusta att de ber en ta med brödet till deras fest. Det är ett enkelt recept som kommer från Ernst sommar bok.

1 paket jäst 1msk salt 3 tsk flytande honung 1/2 liter fingervarmt vatten 3 msk olja 11-12 dl vetemjöl 5 msk ajvar 1 msk torkad rosmarin 1 msk flingsalt 1 dl urkärnade oliver

 Sätt ugnen på225gr Smula ner jästen i en bunke. Häll i salt och rör försiktigt till jästen har löst upp sig helt. Tillsätt vatten, olivolja och honung. Häll i mjölet i omgångar och blanda väl. Rör ihop så du får en deg med bra konsistens, en ska släppa från kanten och inte klibba. Knåda i tio min. Kavla ut degen till två plattor och bred ut ajvar. Strö över rosmarin och flingsalt. Hacka de svarta oliverna och fördela hacket. Rulla ihop degen, vrid och tvinna den, då håller degen i hop bättre och det blir ett vackert bröd. Låt jäsa ca 30 min under bakduk. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 min eller tills brödet har fått en fin färg. Låt svalna på galler.
Skulle det bli några skivor över säjs de vara jätte goda att rosta.


Getostpaj ala Emma Pajdeg 125 gr smör 2 1/2 dl vetemjöl 1-2 msk vatten Gör en helt vanlig paj deg. Förgrädda i tio min i 200 gr Fyll formen med 1 dl finhackade soltorkade tomater 150 gr fin hackad getost 1 tsk sambal olieg Vispa ihop 2 ägg och 2 dl grädde. Häll över hacket. Grädda i 175 gr i ca 35 min.
 
Den är såååååå god.


I kväll ska jag stänga in mig i badrummet. Där blir det varmt, varmt skumbad, hårinpackning och ansikts mask, detta tillsammans med en go bok och en kopp hett te med mjölk och honung. Kanske kan jag mota bort förkylningen.

So long!

4 kommentarer:

  1. Himmel vilka smarriga recept! Låter gudomligt gott, båda två!

    Ska absolut testa dem.

    Här blir det nog en helg med fortsatta avprickningar fr "AttGöraListan". Mitt minne är verkligen inget vidare. För att överhuvudtaget få rätt saker gjorda, har vi en lista att följa ;).

    Kram

    SvaraRadera
  2. Trist att vara förkyld när hösten knappt börjat - hoppas din lilla spakväll hjälpt till om inte annat, bli på bättre humör en stund.
    Ernst bröd har jag bakat några gånger och det är så gott. Kul att du visar en getostpaj, på min handlelista till helgen står ingredienser till en getostcheesecake som jag tänkte prova. Blir den bra lägger jag ut receptet.

    Det är ju attans att vi går om varandra i våra schema. Jämn vecka slutar jag tidigt på fredagar också, så det kan funka nån gång (då kanske helt plötsligt kaffet förvandlar sig till ett glas vin... vem vet?)
    Eller en lördagförmidag om vi ska slå till med en shoppingrunda?
    Grunna lite på det!
    Krya och sköt nu om dig i helgen och hälsa alla dina pågar!
    Varma kramar Monica

    SvaraRadera
  3. Åh, så gott det ser ut! Tack för tipsen. Vi har också åkt på förkylningseländet, men nu är det nog snart över... Hoppas att din kur hjälpte och att du är på gång igen. Kram!

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott! Och vad fint du har fått det härinne! Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina