Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

tisdag 24 februari 2009

Mulen Tisdag


Godmorgon kära vänner! Hoppas allt är bra. Jag ska strax i väg till bussen, som ska köra mig till stan och dagens bokrea. Först ville jag bara dela med mig av helgens recept på den goda Potatiskakan.
Varsågoda!
10 pers
800g potatis
2msk smör
1tsk salt
svartpeppar

Grönsaksmos:
750g potatis
2-3 morötter
2-3 palsternackor
1dl vispgrädde
25g smör
salt och peppar

Svampröra:
500g färska champinjoner
4st salladslökar
olja
salt och peppar

Okej!
Potatisen skär du tunnt och steker som rösti. Det ska bli två kakor. Den första kakan placerar du i en rund form med avtagbar kant.

Potatisen,morötterna och palsternackorna skalar du och kokar efter konstens alla regler. Sedan gör du ett mos av röran, blandar i grädde och kryddor. Smaka av med salt och peppar.

Skär svamp och lök i tunna skivor. Stek hacket på svag värme tills det är mjukt. Krydda efter smak.

Lägg hälften av moset över potatiskakan i formen, platta till lite. Fyll på med svamp och lökblandningen. Lägg på resten av moset och den sista potatiskakan på toppen. Tryck till lite.

Låt kakan vila ett par timmar i kylen. Innan servering tag loss kakan från formen och skär fina tårtbitar som du sedan värmer i ugnen. 175gr i 30 min.
Det blir ca 12 bitar.

Ha ha det var svårare än jag trodde att skriva ihop receptet med egna ord. Är något oklart så snälla hör av er. Det är ett enkelt recept men en underbar middagsrätt. Serveras tillsammans med en god köttbit. Ät och njut!!

Nu väntar hunden på mig. Hon vill ha sin runda innan jag ger mig av.
Kram på er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina