Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

måndag 9 mars 2015

Gott för själ och hjärta.

 Hej min vän!
Först vill jag bjuda på lite sommarmys från i fjol. Den skulle varit med i gårdagens inlägg men att blogga med paddan och publicera foton verkar inte fungera för mig.
Grrrrr



I dag har jag varit ledig på förmiddagen och njutit av det vackra vädret, lyssnat på en underbar ljudbok och verkligen fångat dagen.
Dessutom har jag klurat lite på en överraskning, beställt en tårta, min första ever och planerat inför en efterlängtad middag som jag ska ha på fredag.
Kickat igång veckan på bästa sätt, eller hur?

Igår när vi fixade i trädgården plockade vi ju upp årets skörd av jordärtskockor och redan på kvällen åt vi av dem.
Vi kokte dem tillsammans med potatis och gjorde ett gott mos.
Annars så brukar vi spara dem till gratäng och äta den på stående fot med bröd och en god snaps.
Den har jag bloggat om tidigare och receptet hittar du här.

Brödet jag bakade förra veckan kan jag verkligen rekommendera.
Häng med så ska jag försöka återge receptet på bästa sätt.

Till 2 bröd

Dag 1
Blanda samman
2 dl rågkross
2 dl vetekross
1 dl linfrö
med 4 dl kokande vatten.
Täck skålen med plastfolie och låt dra i ett dygn.

Dag 2
Sätt i degkroken
Tillsätt kallt vatten, blandat med jäst
2 msk honung
2 tsk salt
Blanda samman i maskin på låg hastighet.

Tillsätt
1/2 dl solroskärnor
3 dl dinkelmjöl
och låt maskinen jobba på lite högre hastighet i 3 min.

Tillsätt 
4 dl vetemjöl
lite i taget och låt maskinen dra runt i hög hastighet i minst 5 min.
Täck bunken med bakduk och låt jäsa i 2 tim.

Förbered två formar med bakplåtspapper och fördela degen i dem.
Degen är klibbig men jämna ut den med fingrarna som du doppat i vatten. 
Strö på pumpakärnor.
Täck formarna med bakduk och låt jäsa i 20 min.
Värm ugnen till 225 gr

Ställ formarna i nedre delen av ugnen. 
Sätt in en kopp kallt vatten på ugns botten.
Grädda 5 min och sänk sedan värmen till 175 gr.
Grädda ytterligare 40 min.
Låt bröden svalna och låt dem gärna ligga eti     mmar innan du skär i dem.
Doften i köket gör det svårt att vänta men......
gud vilket gott bröd.

Nu vännen ska jag krypa till kojs och jag tror nästan jag somnar innan huvudet når kudden.
Krameli kram









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina