Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

måndag 16 juni 2014

Rabarber Chutney ett måste i min kyl

Ja så får det bli.

Hej vännen!
Jag sitter i bersån och skriver till dig. Efter en ganska mulen dag har vi nu en underbar eftermiddag/kväll här i den lilla småstaden.
På dagens middags meny kommer det inte finnas med Chutney, tror inte det passar till stekt torsk med nypotatis men, efter en grillhelg är jag /vi, familj som gäster helt besatta.
Sååååå god!


Jag älskar att läsa recept, klipper ur i tidningar, sparar på nätet eller i receptböcker och köper den ena kokboken efter den andra.
Där, i mitt eget kök eller hemma hos vänner njuter jag av spännande mat, skapar och lagar. Svåra recept som måste läsas noga, kanske provlagas innan middags bjudningen är spännande men, ett enkelt recept med bara ett par få ingredienser kan vara lika lockande.

Receptet på Rabarber Chutneyn kommer från kokaihop.se
Faktiskt var det så att jag såg ett inlägg på fejan från en vän till en annan och det lät så spännande att jag var tvungen att söka mig vidare.
Tack fina Camilla och Monica för inspirationen ♥


Nu är det din tur min vän.Detta grill/gryt tillbehör kommer att göra även dig beroende.
Jag lovar!

Skala och skär 0.5 kg rabarber i bitar.
Koka upp tillsammans med 2 st rödlökar,  1.5 msk ättika och 0.75 dl vatten.
Låt blandningen koka samman till en grötaktig konsistens. Ca 10 min
Tag bort grytan från värmen och tillsätt 5 dl socker, 1 tsk mald ingefära, 1.5 msk curry, 2 tsk salt,
2 färska röda tunt hackade pepparfrukter och 6 st torkade hackade aprikoser.
Koka upp och låt puttra i ca 40 min, tills chutneyn tjocknat.

Nästa gång jag kokar ihop denna goding blir det dubbel sats.

Nu ska jag steka torsk.
Kram Kristina

2 kommentarer:

  1. Det både låter och ser gott ut. Det tål att provas.
    Ha en fin kväll

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  2. Precis det här receptet från Koka ihop gjorde min man förra helgen. Såååå gott!
    Kram Helén

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina