Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

tisdag 27 augusti 2013

Tisdag med solsken i blick.

Vilken morgon!
Jag sitter i pergolan med en kopp te, frukostskålen och en bok.
Vädret är helt underbart.
 Det är ngt visst med sensommar mornar. 
Lite kallt i vinden men med en sol som gör allt för att påminna om en varm och go sommar.


Boken, Davidsstjärnan av Kristina Ohlsson är spännande, ändå vandrar mina tankar mer än en gång i väg från texten om de stackars döda pojkarna till gårdagens kvällsföreläsning.
Föreläsarens namn minns jag inte, vilket kanske är tur, om någon av er råkar känna till honom :)
Efter en lång heldagsplanering åkte hela min förskola iväg till Högstadieskolan i grannbyn.
Kvällen handlade om Reggio Emilia inspirerade tankar. Mannen lät oss fundera över vårt sätt att se barns lärande och vårt sätt att delta.
Vad är demokratiska värderingar?
De första 20 minuterna var allt annat än givande. Jag funderade över annat och tänkte att om han vore en sommarpratare hade jag stängt av radion. Det kliade i benen och tanken att sitta i en matsal utan luft i ytterligare två timmar kändes ohållbar.
Men så hände något och plötsligt var allt han sa intressant.
Hjärnan började jobba och nya spännande tankar tog form.


*  Varje människa som möter ett barn ger avtryck - vilka avtryck vill du ge.
* Vad är att lära sig av varandras arbete.
* Du måste värna om även den som inte tycker som du.
* Min rätt måste följas av din.
* Att reflektera är att göra medvetna val.
* Arbeta inte med det du vet - utan med det du vill veta.
* Det är bakgrunden som bestämmer vad du ser i förgrunden.

I dag är jag ledig och det är skönt.
Jag ska gå en långrunda med min kamera som sällskap
och förhoppningsvis knäppa några bra bilder.

Idag är det dags att släppa veckans fototema.
Denna gång vill vi att ni tänker Spegelbild.
Hoppas att du hänger på.
:)
Gör då som vanligt.
Fundera, publicera
och 
länka.
Det första kan du börja med redan nu och de två andra kan du spara till på söndag.
Hoppas du får en fin tisdag.
Kram Kristina

1 kommentar:

  1. Härligt med inspiration och påfyllning! Jag är så glad över att du hittade det positiva, det givande! När jag hade så lågt Hb utan att veta det (under många år) blev jag ju hutlöst trött framåt arbetsenhetsmöten och fortbildningar. Så pinsamt att tänka på hur trött mina kollegor såg mig vara. De trodde nog att jag drumlade sent om nätterna, vilket jag inte alls gjorde. Jaja. Sent omsider fick jag ju hjälp och den förlamande trötthet jag kände då, jämt, finns inte längre i mitt liv. Synd bara att fortbildningarna inte kommer tillbaka... :) Kram!

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina