Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

torsdag 28 mars 2013

Skärtorsdag, en av alla de dagar jag lurat mina barn.

Hej min vän!
Fem dagars ledighet började med lång frukost. Nu sitter jag här och kikar runt i syber världen. Det vimlar av påskpynt och smarriga helg recept. På påskafton bjuds det på påsk middag här i skånelängan och i detta nu håller vi på att spika menyn. 


I dag är det ju dags att plocka fram kvast, kittel, katt och häxhatt.
Jag har funderat på det här med påskkärringar och blåkulla historier.
När jag var liten bodde jag i ett område av nybyggda villor. Det vimlade av barn i min ålder och vi gjorde det mesta tillsammans. Vi var oftast ute och umgicks både med små och stora barn.
När det var dags för påsk klädde vi ut oss till påskkärringar, ritade fina påskkort och gick från hus till hus och önskade glad påsk. Vi hade med oss små fina korgar som ganska snart fylldes av godis, pengar och frukt. Vi hade jätte roligt och det är ett fint minne. När mina pojkar var små traskade de också runt tillsammans med grannbarn och önskade glad påsk.
Vi klädde ut dem och åkte hem till mormor och morfar som blev lika överraskade varje gång.
Oj var det ni, det kunde vi absolut inte tro.
Barnen hoppade av glädje och njöt av att få luras.

Som förskollärare möter jag föräldrar som älskar detta med sagor och traditioner. Vi klär ut oss till påskiga ting, sjunger och åker i väg till Blåkulla. Påskkycklingen kommer på besök och lägger ut popcorns påsar lite varstans i trädgården. Barnen njuter och tror om än bara för en liten stund att allt är på riktigt.
Jag tror å det bestämdaste att dessa stunder lägger sig som bomull i själen.
Men det finns också de föräldrar som inte vill vara med, inte vill plocka fram barnasinnet, absolut inte "lura" sina barn. Är det att lura barnen när man bjuder på det okända.
Känner du dig lurad över att jultomten faktiskt inte finns eller att det inte är påskharen som lägger godisägg i din säng utan bara din mamma.

I dag ska vi göra klart lillebrors skattkarta som han ska visa för kusin mini på lördag. Den som påskharen lämnat hos honom.
Morfar har i massor av år trixat och fixat med barnens påsk ägg. Ibland har det varit frågesport, ibland har de fått följa en karta eller ett snöre.
Allt har kommit från påskharen, vi andra har alla blå nekat över vår delaktighet.
Är pojkarna sura på oss?
Nej de njuter av att prata om dessa stunder och bomulls tussarna i själen blir bara större och större.

Nu tänker jag krypa upp i soffan med ännu en deckare.
Blåkulla hinns inte med i dag, det får de unga häxorna fixa.

Stor kram Kristina

4 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt! Tror också att detta blir mysiga minnen och ingenting annat.
    Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart att barnen ska ha dom där stunderna!
    Det är ju såna minnen man plockar fram och blir nostalgisk av som vuxen.

    Och finns det något bättre än barns glittrande ögon just såna här helger?
    Finns alldeles för många barn som inte får uppleva det av olika anledningar och inte heller får bära med sig dom fina minnena. Så det där med att man inte ska "luras" det tycker jag är fantasilöst=))

    Hoppas att du får en bra påsk/Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör skaran av mödrar som inte ha velat att mina barn gått runt som påskkärringar. Har jag med mig från min barndom, mamma tyckte att det vara att jämställa med tiggeri. Själv har jag nog varit mest rädd för att de skall ringa och knacka på fel dörr. Överbeskyddande eller inte men så är det. Under ordnade former har jag dock gått med på det, det har jag faktiskt.

    Glad påsk fina du

    SvaraRadera
  4. Här har det inte kommit en enda liten påskgumma i år. Lite synd även om jag småsurat på påskgummorna som kommit de senaste åren och antingen velat bli bjudna på godis eller velat sälja saker. Så ska det ju inte gå till. Påskgummorna ska ju bjuda på godis och önska glad påsk! Det gjorde jag när jag var liten och det gjorde mina barn när de var små ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina