Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

fredag 11 februari 2011

Lite tips på kalorier till helgen!

Nu e det fredagsmys sjöng en pigg kille när han traskade ner för trappan i morse.
Den är guld värd den låten.
I kväll väntar middag med makens föräldrar och syster. Det är svårt att få ihop dagarna så vi fick ge vika för vår heliga fredag. Det kan det väl vara värt i bland :)

Efterrätten är redan klar och väntar i frysen. En enkel, smarrig marängrulle fylld med blåbär och grädde. Till den serverar man lite riven vit choklad och varm hallon sås. Så gott!


Ops! :) kom visst upp och ner.........

Detta behöver du:
4 äggvitor
3dl socker
1dl mjöl
3dl vispgrädde
250gr frusna blåbär
250gr frusna hallon
vit choklad

Vispa äggvitor hårt. Tillsätt socker och vetemjöl. Rör i hop och bred ut smeten på ett bakplåtspapper. Grädda i 175 gr i 15-17 min.
Låt svalna. Vänd över marängbotten på ett nytt papper och drag bort det gamla.

Vispa grädden ganska hårt och bred ut den över marängen. Fördela frusna blåbär över grädden och rulla ihop till en rulle.
Använd bakplåtspappret när du rullar så blir rullen hårdare.
Låt pappret vara kvar runt rullen och svep in den i folie. Frys in den och plocka fram den ca 30 min innan servering. Skär i lagom bitar.




Till middag blir det rådjursadel och då sitter detta vinet som en smäck.

VILLA PUCCINI veckans bästa vintips
:)

Hoppas ni får en härlig helg med mycket mys.

Tina om du läser så är det mobilbider........suddiga sådana, dessutom kom marängrullen upp och ner :)

Tjingeling!

6 kommentarer:

  1. Tack rara, för recepte till marängrullen. Ska prova i helgen!
    Ha det fint. Kram.

    SvaraRadera
  2. Det låter helt underbart!
    Ha en trevlig heG!
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Jag tittar in här hos dig ibland, det är en trevlig blogg du har!!
    Marängrullen såg super smarrig ut, den måste jag prova någongång!!
    Ha en mysig fredag!!
    Kram Helena/barnens dagis fröken:))

    SvaraRadera
  4. Den marrängrullen er super smarrig ut.
    Kalorier till helgen räknar inte jag - de måte till för att livet skall bli fulländat.
    Ha en skön kväll, hoppas luften håller för hela kvällen, blink,blink.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ser väldigt gott ut!
    Fick gå och ta en viktväktar-choklad! ;)

    SvaraRadera
  6. Villa Puccini är vårt favoritvin som vi återkommer till hela tiden. Marängrullen såg ju jättegod ut, den måste jag prova att göra någon gång.

    Ha det bra

    //Elvira

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina