Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

tisdag 9 november 2010

Pizzakväll i

skånelängan. Det doftar gott i hela huset trots att middagen är uppäten och tallrikarna bortplockade.
Hemmagjord pizza är bland det bästa vi vet. Helst ska den bakas i den vedeldade spisen men det kräver lite förberedelser så i kväll fick det bli ala 2000 tal i vanlig ugn.



Vi brukar göra två varianter, en med stark korv och lök och en med starkt kryddad köttfärs, oliver och fetaost.
Vet inte hur ni brukar göra men såhär gör vi :)

Pizzadeg:
30 gr jäst
5 dl vetemjöl
2 tsk salt
2 msk olja
2 dl vatten

Blanda samman och låt jäsa i 30 min.

Kavla ut degen på en långpanna, bred ut tomatsås gjord på passerade tomater, basilika, vitlök, salt och peppar.
strö ut rikligt med ost och lägg påläggen, toppa med tunt skurna tomater, paprika och oregano.

Tjong in i ugnen (250 gr)ca 15 min

Nu väntar tisdagsläsning i soffan och lillebrors varma äpplen med kanel och socker.
Det verkar som om han behöver hjälp så vi hörs lite senare.

Tjingeling!

3 kommentarer:

  1. Det både ser och låter gott! Det får nog provas!
    kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm, det låter jättegott och ser superfint ut.

    SvaraRadera
  3. Du har så många goda tips att dela med dig av! Sådan pizza ska jag prova att göra nästa gång det vankas hembakad pizza hos oss och i kväll ska jag testa att göra sås med trattkantareller. Hoppas att det blir så gott som jag tänkt mig. Tack igen!
    Kram Maria

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina